Всесвітній день велосипедистів

Всесвітній день велосипеда

Що це за день?

Важко уявити сучасний світ без велосипедів — ми бачимо їх на асфальтованих вулицях великих міст і ґрунтових дорогах маленьких сіл, на бездоріжжі і олімпійських стадіонах. Досвід їзди на велосипеді мають майже всі і зазвичай з цим транспортним засобом пов’язані яскраві дитячі спогади, адже саме в дитинстві більшість з нас навчилися на ньому кататися. Велосипед є настільки універсальним, доступним та екологічно чистим людським помічником, що йому присвятили спеціальне свято — Всесвітній день велосипеда (World Bicycle Day), який відзначається щорічно 3 червня. Встановлено цю подію у 2018 році рішенням  Генасамблеї ООН. ((https://www.un.org/en/observances/bicycle-day))

Читайте нашу статтю: Цікаві факти про велосипед

цікаві факти про велосипед

Як виникла ідея відзначати Всесвітній день велосипеда?

Велосипед в сучасному вигляді з’явився далеко не одразу і в його історії неможливо встановити одного автора — для створення цього простого, але ефективного транспортного засобу довелося докласти зусиль багатьом винахідникам. 

Схожі події:
🚵‍♀️ День народження велосипедного спорту
🚵‍♀️ День велосипедиста
🚵‍♀️ Всесвітній день фетбайку
🚵‍♀️ Міжнародний день «В школу пішки або на велосипеді»
Підпишіться на наші канали у Viber чи Telegram і ми нагадаємо вам про всі актуальні свята та події на кожен день.

Існує думка, що ідея двоколісної машини була ще в Леонардо да Вінчі — це підтверджують ескізи, де зображено конструкцію, дуже схожу на велосипед. Проте інші дослідники вважають ці малюнки роботою учня геніального італійця — Джакомо Капротті або взагалі підробкою, створеною набагато пізніше. Як би там не було, конструкція з ескізів Леонардо очевидно не була втілена в життя, тому ще кілька століть єдиним засобом пересування для людей залишалися коні.

«Бігова машина»

Першою значущою датою у велосипедній історії прийнято вважати 1817 рік. Тоді німецький винахідник Карл фон Дрейз сконструював своєрідний самокат, який мав два колеса, сідло та кермо. Педалей в конструкції не було, а для пересування на ній доводилося періодично відштовхуватися ногами від землі, набираючи інерцію для руху. Тому самокат і отримав назву «бігова машина», а ще його називали «дрезиною» — від прізвища винахідника Дрейза. Цікаво, що цей прототип велосипеда був повністю дерев’яним і не мав ланцюгового механізму. 

Незабаром винахід потрапив до Франції та Англії, де отримав назву Dandy Horse, тобто «кінь для денді». В 1818 році його було вдосконалено французом – винахідником Жозефом Нісефором Ньєпсом, який надав можливість регулювати висоту сидіння. В цьому вигляді Dandy Horse використовували більш ніж 40 років, виробляючи його на каретних фабриках. Проте не можна сказати, що як транспортний засіб Dandy Horse користувався великою популярністю, адже пересуватися ним було не надто зручно.

«Велосипед»

В 1862 році француз П’єр Лальман, виробник карет, вирішив встановити на вісь переднього колеса Dandy Horse педалі. Ідею підхопив інший майстер каретної справи — П’єр Мішо. В результаті конструкція, крім педалей, отримала ще й металеву раму, а також нову назву — велосипед.  Незабаром брати Олів’є, молоді підприємці, випробували цю машину на собі, для чого проїхали шлях з Парижу в Авіньйон за вісім днів. Після цього вони запустили велосипед у масове виробництво.

«Пенні фартинг»

Невдовзі однією з популярних моделей велосипеда стала модель зі збільшеним переднім колесом, вигадана в 1869 році Юджином Мейєром та запроваджена у виробництво Джеймсом Старлі. Цей велосипед назвали «пенні фартинг» по аналогії з британськими монетами, які значно різнилися за розміром. Колеса з дротяними спицями й полегшена металева рама дозволили збільшити швидкість, але через висоту переднього колеса (до 1,6 м) та зміщений центр ваги велосипедисти мали великий ризик падінь і травм.

«Ровер»

В 1885-му племінник Джеймса Старлі — Джон Кемп Старлі розробив конструкцію з низькою рамою, нахиленою передньою вилкою, колесами однакового розміру та ланцюговою передачею на заднє колесо, а сидіння велосипедиста розмістив між колесами. Нова модель була набагато зручнішою, а головне — безпечнішою, ніж попередні, тому отримала назву Rover Safety. Цей велосипед набув великої популярності, й відтоді «ровер» — друга назва велосипеда в багатьох країнах.

В 1888 році ірландець Джон Бойл Данлоп, намагаючись зробити велосипедні прогулянки сина більш комфортними, спробував наповнити гумові шини повітрям. В порівнянні з суцільногумовими нові шини виявилися набагато зручнішими, тому вже наступного року двоколісні машини оснастили змінними надувними камерами та покришками.

В XX столітті дизайн велосипедів стрімко розвивався, хоч, по-суті, всі вони були варіаціями велосипеду  Rover Safety. В Радянському Союзі велосипедні моделі й технології виробництва запозичували з європейських країн, особливо після Другої світової війни, коли обладнання з кількох німецьких велосипедних заводів було вивезене до СРСР і встановлене на Харківському та Мінському велосипедних заводах. 

«Велосипедний бум»

В 1970-х роках в країнах Європи та США почався так званий «велосипедний бум» — люди повною мірою усвідомили зручність та ефективність велосипеда як виду транспорту. До того ж двоколісні машини стали водночас легшими й міцнішими, а також набули аеродинамічних властивостей. З’явився навіть гірський велосипед, який позбавив власників необхідності обирати для поїздок лише рівні асфальтовані дороги.

В 2015 році викладач соціології коледжу Монтгомері в штаті Меріленд Лешек Сібільський, етнічний поляк та в минулому велогонщик молодіжної польської збірної, написав пост у блозі Світового банку під назвою «Велоспорт — справа кожного». Наступного року з’явився ще один пост Сібільського — «Чому немає Всесвітнього дня велосипеда?», а також соціолог виступив з пропозицією встановлення цього свята на колоквіумі «Вчені за велоспорт», який проходив у Тайвані. Ця ідея перетворилася на масовий рух за підтримки програми Світового банку «Стійка мобільність для всіх». Досить швидко це призвело до проголошення Організацією Об’єднаних Націй свята, присвяченого ролі двоколісних машин в сучасному світі — Всесвітнього дня велосипеда.

Всесвітній день велосипеда в історії

  • 1895
    На виставці Stanley Bicycle Show в Лондоні було представлено 3 тисячі моделей велосипедів від 200 виробників.
  • 1903
    Відбулася перша в історії велогонка Тур де Франс — одне з найвідоміших спортивних змагань у світі.
  • 1926
    На Харківському велосипедному заводі виготовили першу модель велосипеда «Україна».
  • 1935
    25-річний американець Фред Бірчмор здійснив кругосвітню подорож на велосипеді, проїхавши близько 40 тисяч кілометрів і використавши в поїздці сім комплектів шин. Ще 24 тисячі кілометрів мандрівник проплив на човні.
  • 1996
    Змагання на гірських велосипедах (маунтинбайк) стали олімпійським видом спорту на іграх в Атланті.
  • 2018 12 квітня
    Генасамблея ООН проголосила 3 червня Всесвітнім днем велосипедів.

Часті Питання та відповіді про Всесвітній день велосипеда

В яких країнах велосипеди використовують найбільше?

Світову першість щодо кількості велосипедів займають Нідерланди — сім з восьми мешканців цієї країни, старших за 15 років, їздять на велосипедах. Велосипед також є звичним засобом пересування для громадян Швейцарії,  Іспанії, Німеччини, Данії та Франції завдяки тому, що уряди цих країн приділяють велику увагу розвитку велокультури.  

Скільки велосипедів виробляється в світі щороку?

Світове виробництво складає близько 100 мільйонів велосипедів на рік, в грошовому вираженні це індустрія на 45 мільярдів доларів. Взагалі у світі зараз використовують більш ніж мільярд велосипедів.   

Який рекорд швидкості велосипеда?

У 2018 році американка Деніз Мюллер-Коренек  встановила світовий рекорд на велосипеді — 296 кілометрів на годину. До цього світовий рекорд, встановлений у 1995 році, становив 269 кілометрів на годину.

Які види велосипедів існують?

Велосипеди поділяються на види відповідно до того, де їх використовують. Тому існують дорожні, міські, гірські, гібридні, турингові, шосейні,  круїзери, тандеми, а також BMX — велосипеди для виконання трюків. Цей перелік не повний, адже виробники постійно працюють над новими, вдосконаленими видами двоколісних машин. 

Чи має Всесвітній день велосипеда свій логотип?

Так, логотип для цієї події створили Ісаак Фельд та Джон Свенсон. Емблема з зображенням п’ятьох велосипедистів на поверхні земної кулі символізує важливу й об’єднавчу роль цього простого винаходу для людей з різних країн та прошарків суспільства.

Як відзначати Всесвітній день велосипеда?

Для того, щоб не залишитися осторонь цього цікавого свята, достатньо віддати перевагу велосипеду перед автомобілем чи громадським транспортом хоча б на один день, а в ідеалі робити це якомога частіше. Можна поїхати на велосипеді на роботу, в інститут або до школи, а можна вибратися на природу за місто. Це чудовий привід навчити кататися на велосипеді сина чи доньку, а щоб такі поїздки були максимально безпечними, варто заздалегідь згадати правила дорожнього руху та обов’язково познайомити з ними дітей, адже вони як ніхто полюбляють велосипедні прогулянки.

3 червня можна долучитися до благодійного  збору коштів, який проводять некомерційні організації. Зібрані кошти витрачаються на  придбання велосипедів для дітей з малозабезпечених родин, а також для населення бідних країн, приміром, африканських. Саме велосипед часто стає справжнім порятунком в таких ситуаціях, коли люди здалеку мають доставляти собі питну воду чи їжу, при цьому не маючи ніякого транспорту.

Різноманітні велопробіги й флешмоби цього дня — теж прекрасний спосіб провести час цікаво та з користю. Зважаючи на те, що це свято досить молоде, й не всі про нього знають, варто поширювати інформацію про Всесвітній день велосипеда серед своїх знайомих та друзів.

Чому важливий цей день? 

Ця подія покликана сприяти створенню національних стратегій та програм розвитку велосипедної інфраструктури, а також підвищенню безпеки дорожнього руху в усіх країнах – членах ООН. Також Всесвітній день велосипеда пропагує передовий досвід і засоби для популяризації цього транспорту серед усіх членів суспільства. Це дуже актуально для нашої країни, де на сьогодні створено ще дуже мало велодоріжок та пунктів прокату велосипедів.

Під час пандемії та пов’язаного з нею локдауну велосипед для багатьох став незамінним видом транспорту — індивідуальним, дешевим та безпечним. Прикладом важливості велосипедів є й служба доставки у містах, яка останнім часом перетворилася на  важливу галузь завдяки своїй мобільності та швидкому реагуванню.

Неможливо переоцінити позитивний вплив велосипеда на здоров’я, адже це вид аеробної активності, яка тренує серце, кровоносні судини й легені. Велосипедні прогулянки допомагають збільшити м’язову силу та гнучкість, знімають стрес, тривогу й депресію, покращують рухливість суглобів, поставу та координацію рухів, а також слугують профілактикою зайвої ваги. До того ж велосипед — абсолютно екологічний транспортний засіб, що не забруднює довкілля та не потребує пального.

Тому Всесвітній день велосипеда можна вважати важливою й приємною подією, яка робить наш світ трохи чистішим, здоровішим та щасливішим. 

Коли будемо відзначати Всесвітній день велосипеда?

РікДатаДень
20243 червняПонеділок
20253 червняВівторок
20263 червняСереда
20273 червняЧетвер
20283 червняСубота
Copy link