Цікаві факти про велосипед

цікаві факти про велосипед

Хто винайшов велосипед, чому ми сідаємо на нього зліва, яка гонка найстаріша в світі і навіщо спортсмени-велосипедисти голять ноги? Ці та інші цікаві факти про велосипед – в нашій статті до Всесвітнього дня велосипедистів.

За даними Міжнародного союзу велосипедистів кількість людей, які хоча б іноді користуються велосипедом, перевищує півтора мільярда. Велосипед – важлива частина сучасної цивілізації.

На планеті проживає понад 8 мільярдів людей, а велосипедів – понад 1 мільярд. Китай є лідером з більш ніж 450 мільйонами велосипедів, за ним йдуть США і Японія з 100 і 75 мільйонами відповідно.

Історія виникнення велосипеда

Перший велосипед з’явився через кліматичні зміни. У квітні 1815 року в Індонезії сталося виверження вулкана. Через це змінився клімат. У північній півкулі літо було дуже холодним, сільськогосподарські культури не вродили і знизилося поголів’я коней. Однак швидко пересуватися було все ж потрібно і в 1817 році німецький професор інженерії і механік барон Карл фон Дрез представив свій винахід – з двох металевих коліс без шин, дерев’яної рами, керма та шкіряного сідла. У велосипеда тоді не було педалей – велосипедисту потрібно було з силою відштовхуватися підошвами від поверхні.

Еволюція велосипеда
Еволюція велосипеда – використано зображення Hoborg

Примітно, що прізвище німця в назві цього винаходу не закріпилося, але в честь барона Дреза була названа прославлена ​​дрезина – платформа для переміщення по рейкових шляхах з механічною тягою.

Педалями велосипед обзавівся лише в 1842 році. Педальний механізм прикріплювався до заднього колеса тонкими стрижнями.

Термін «велосипед» з’явився в 1861 році у Франції. Його придумав винахідник П’єр Міші. Француз хотів знайти таке поняття, яке б відображало принцип дії транспорту на двох колесах з найпростішим механічним приводом.

Першу навколосвітню подорож на велосипеді було здійснено в 1884 році. Вона тривала понад три роки та була надзвичайно складною, адже для цього використовувався велосипед старої конструкції – з величезним переднім колесом і крихітним заднім. До того ж колеса були залізні, без шин.

«Велосипед» Леонардо да Вінчі

Леонардо да Вінчі НЕ був винахідником велосипеда. У 1974 році в архіві Міланського католицького університету на зворотному боці аркуша з малюнком самого да Вінчі знайшли креслення двоколісної машини. Ідея поставити Леонардо біля витоків такого відомого винаходу була для італійців дуже спокуслива. Малюнок вважали справжнім і копія схеми розійшлася по світу. Однак незабаром з’ясувалося, що це фальсифікація. За однією версією до кіл, які дійсно накреслив Леонардо, раму і ланцюг жартома домалювали італійські монахи. За іншою – схему «доповнив» Карло Педретті, дослідник Каліфорнійського університету.

У «Кодексі Атлантикуса», альбомі ескізів, складеному Леонардо да Вінчі між 1480 і 1510 роками, є малюнок, що нагадує сучасний велосипед. Однак цей прототип так і не був побудований. Історики з’ясували, що малюнок насправді був створений близько 1960 року італійським монахом, ймовірно, на основі втраченого оригіналу.1

«Велосипед» Леонардо да Вінч

Отже, хто ж насправді був першовідкривачем нашого улюбленого виду транспорту? Це спірне питання. Головним чином тому, що багато прототипів і патентів, які накопичувалися щонайменше з 1791 року, можуть не відповідати справжньому визначенню поняття «велосипед».

У 1791 році граф де Сіврак представив у Парижі велосипед, схожий на самокат, але ним не можна було керувати. У 1817 році барон Карл Дрейс додав до своєї моделі сідло та кермо. До 1860 року конструкція П’єра Лаллема нарешті відповідала сучасним критеріям велосипеда. Зрозуміло, що це був не да Вінчі.

Що спільного у монети і велосипеда? Одна із старовинних моделей велосипеда мала різні колеса – величезне переднє і маленьке заднє. Співвідношення їх розмірів було таке ж, як у англійських монет пенні і фартинг. Велосипеди такої конструкції так і називали – «пенні-фартинг».

Чому ми сідаємо на велосипед зліва?

Справа розташований ланцюг, який заважає посадці. Традиція ж розміщувати його з цього боку ймовірно прийшла з верхової їзди. Справа в тому, що право їздити верхи спочатку належало виключно знаті і воїнам, тобто людям, які носили мечі і шпаги. Зброю кріпили на лівому боці, тому і сідати на коня було зручніше зліва.

Велосипедна прогулянка. Акварель. Близько 1887 р

Суспільство

Дослідження двох сотень людей, яке проводив Університет Брістоля, виявило, що працівники, які отримують фізичні навантаження перед роботою або в обідню перерву, виконують більші обсяги роботи і при цьому витрачають на неї менше часу. Такі навантаження впливають і на підвищення мотивації, якості роботи і збільшують стійкість до стресів. Тому їздити на роботу велосипедом – дуже слушна думка.

Наприклад, в Нідерландах на цьому транспорті їздять майже всі. Кожен голландець проїжджає в середньому 2,5 км на день. В Амстердамі можна запросто побачити міністра або члена парламенту, який поспішає на роботу на велосипеді. Катається на велосипедах і королівська родина. Звання найбільш велосипедної країни можна надати також Китаю. Співвідношення велосипедів із кількістю автомобілів тут сягає значення 300 до 1.

Їзда на велосипеді обходиться в 16 разів дешевше, ніж водіння автомобіля.

Розрахунок суспільних витрат на різні види транспорту є складним завданням. У 2017 році Федеральне агентство з охорони навколишнього середовища Німеччини виявило, що кожен кілометр, пройдений автомобілем, обходиться суспільству в 5,66 цента, тоді як кожен кілометр, пройдений велосипедом, коштує лише 0,39 цента.1

Ці витрати включають придбання, обслуговування, ремонт, вплив на навколишнє середовище, здоров’я та інфраструктуру. Велосипеди заощаджують суспільству значні кошти і зменшують шкоду навколишньому середовищу.

Спорт

У велоспорті існує безліч кумедних термінів. Наприклад, «глухарем» називають велосипед без вільного ходу, а бараном – класичну модель велосипедного керма. У гонках є «ліквідатори» – вони не дають суперникам піти у великий відрив – і «листоноші», які уникають активної боротьби і вважають за краще вести гонку пасивно. А термін «танцівниця» застосовують до тих, хто їде на велосипеді стоячи на педалях.

Більше цікавих фактів на нашій «Планеті фактів» в Телеграмі. Приєднуйтесь!

Найстаріше велосипедне змагання. Льєж – Бастонь – Льєж, або «Стара Леді» – це класична одноденна гонка, яку вперше провели в 1882 році. Її організувала газета L’Expresse. Спочатку в гонці брали участь тільки аматори. Через 12 років змагання стало професійним. На дистанції спортсменам доводиться боротися з довгими крутими підйомами, а частина шляху вимощена бруківкою.

Велосипедний гонщик (1909 рік)

Найпрестижнішою велосипедною гонкою в світі вважається Тур де Франц. Її друга назва «Велика петля» – через маршрут, яким проходять учасники. Проводять Тур де Франц з 1903 року території Франції і країн, що з нею межують. Спочатку гонка проходила як рекламний проект газети L’Auto (раніше L’Équipe). Тому футболка переможця має жовтий колір, як сторінки газети. Зараз це найбільша подія велоспорту і третя за величиною в спортивному світі. Вона поступається тільки Чемпіонату світу з футболу і Олімпійським іграм. Командна гонка триває 21 день і ще 2 дні спортсменам дають на відпочинок. Переможець Тур де Франс отримує грошовий приз, який, за традицією, ділить порівну між усіма учасниками команди.

Дворазовий переможець Тур де Франс Йонас Вінгегор розвинув середню швидкість 42,03 км/год на 3344 кілометрах дистанції Тур де Франс 2022 року. Це побило рекорд Ленса Армстронга, навіть незважаючи на те, що Армстронг у той час вживав допінг. Середня швидкість на Тур де Франс майже подвоїлася за останні 100 років, з 25,5 км/год у 1920-х роках.

Професійний велоспорт є одним з найбільш травматичних. Цю оцінку дали одразу декілька світових центрів дослідження безпеки. Найбільш частими травмами є рани і подряпини, отримані при падінні, але страждає також і шийний відділ хребта через потребу дивитися вперед в зігнутому положенні. Серйозний велоспорт може негативно позначитися на стані суглобів, в тому числі і ліктьових, викликати компресійну невропатію, м’язові патології. Не кажучи вже про небезпеку переломів і травм голови. Тому професійний спорт вимагає особливої ​​відповідальності і контролю з боку кваліфікованого тренера.

Чоловіки в професійному велоспорті голять ноги. Як пояснюють самі спортсмени, це робиться для того, щоб сприяти застосуванню масажу і прискорити процес регенерації шкіри при подряпинах. Але насправді найважливішим аспектом гоління ніг є поліпшення аеродинаміки. Повітря краще обтікає гладку шкіру і дозволяє розвивати більшу швидкість. У випадку з трековими гонками це навіть доведено вимірами.

Найдовший велосипед має довжину 47,5 метрів і потрапив до Книги рекордів Гіннеса у 2020 році. Вимога полягала в тому, щоб велосипед мав лише два колеса і проїхав щонайменше 100 метрів, не злізаючи з нього. Рекорд встановив австралієць Берні Райан, його дружина Рут сиділа за кермом, а син Трент крутив педалі.

  1. https://buycycle.com/blog/en/post/10-fun-facts-cycling/ [] []

Схожі статті

Copy link