Всесвітній день захисту прав споживачів
- Що це за день?
- Як виникла ідея відзначати Всесвітній день захисту прав споживачів?
- День захисту прав споживачів в історії
- Часті Питання та відповіді про День захисту прав споживачів
- Як відзначати Всесвітній день захисту прав споживачів?
- Чому важлива ця подія?
- Коли будемо відзначати Всесвітній день захисту прав споживачів?
Що це за день?
15 березня кожного року відзначається Всесвітній день захисту прав споживачів (World Consumer Rights Day). Це права, які належать усім людям, коли вони купують будь-який товар чи замовляють послугу для прямого користування чи володіння, а не для перепродажу чи виробництва.
Схожі події:
🛒 День клієнта
🛒 День “Клієнт не завжди правий”
🛒 Всесвітній день товару
Підпишіться на наші канали у Viber чи Telegram і ми нагадаємо вам про всі актуальні свята та події на кожен день.
На жаль, чи не кожен з нас має негативний досвід, коли придбана річ дуже швидко виходить з ладу, а послуга не відповідає очікуванням. Як діяти в такому разі й куди звернутися, відомо не кожному.
Виробники чи постачальники товарів чи послуг мають юридичні та моральні зобов’язання перед покупцями, а стежити за їх дотриманням — обов’язок державних органів та організацій, спеціально створених для захисту прав споживачів.
Як виникла ідея відзначати Всесвітній день захисту прав споживачів?
В давнину споживання у сенсі придбання у власність різноманітних товарів часто сприймалося досить негативно. Від філософа Платона до середньовічних мислителів прагнення людей до володіння речами засуджувалося як гріх, що розбещує душі та відволікає від Бога.
Сам термін «consumption», що означає «споживання» та походить від латинського «consumerre»з’явився в Європі в XII столітті — спершу у французькій мові, згодом в англійській та в інших європейських мовах. Це слово означало використання в їжу чи для інших потреб продуктів, свічок, дров та інших ресурсів, необхідних для життя.
Споживання підлягало обов’язковій державній регуляції, і правителі більшості європейських країн та їх заморських колоній до XVIII століття видавали багато законів, які обмежували право громадян на «розкіш». В різні часи під це поняття потрапляли різні товари, заборонені чи обмежені для всіх чи для певних верств населення. Так, у Венеції в 1512 році сенатом було заборонено дарувати на весілля дзеркала й скрині, а кількість ложок та вилок обмежувалася до шести предметів. В Німеччині за носіння бавовняної шийної хустки на жінок накладали штраф або ув’язнювали.
Період Відродження
Такий підхід обмежував торговельні і грошові відносини та уповільнював розвиток країн в цілому. Попри це, асортимент товарів у світі невпинно розширювався, а їх кількість зростала. В кінці епохи династії Мін у Китаї настав золотий вік торгівлі з безліччю порцелянового посуду, шовкового одягу, книг. В Італії в період Відродження не тільки будинки багатіїв, а й оселі простих ремісників наповнювалися все більшою кількістю меблів, посуду, навіть картин та музичних інструментів.
Поступово змінювалося й ставлення до придбання предметів споживання. В XVII столітті філософи почали говорити, що таке прагнення людини відповідає волі Бога, який недаремно створив на Землі різноманіття. В 1776 році Адам Сміт у своїй праці «Багатство народів» зазначив, що споживання — це єдина мета всього виробництва.
Втім, самі споживачі часто страждали від недобросовісних виробників. Підприємці зазвичай керувалися тільки метою отримання прибутку, здешевлюючи виробництво за рахунок якості. Покупці не мали ніякої гарантії, що придбані ним продукти чи ліки безпечні. Виробники не вказували на етикетках достовірну інформацію про склад товару, тому інколи траплялися випадки смертельних отруєнь.
В XIX столітті виникло поняття «рівень життя», а добробут людини чи родини стало визначатися не тільки заробітками, а й кількістю витрат. Люди стали усвідомлювати, що вони є споживачами товарів та послуг, а отже, можуть вимагати справедливого ставлення в цій сфері.
Асоціація споживачів
Вперше в якості споживачів люди об’єдналися в Англії в 1871 році, коли в місті Шеффілд створили Асоціацію споживачів води на знак протесту проти податку на воду. Невдовзі ліги споживачів з’явилися в Римі, Берліні, Парижі, Нью-Йорку. В Україні, як і в більшості країн світу, теж виник рух на захист прав споживачів. В 1886 році було створено перше споживче товариство в Харкові.
До середини XX століття національні організації споживачів різних країн відчули потребу об’єднання своїх зусиль в спільному союзі. В 1960 році в Гаазі відбувалася Міжнародна конференція з тестування споживчих товарів, яку організували п’ять національних асоціацій з США, Європи та Австралії. На цій конференції й було створено Міжнародну організацію споживачів. Через десять років вона отримала консультативний статус в ООН.
Наразі спектр питань, якими опікується Міжнародна організація споживачів, дуже широкий — від якості комунальних послуг та безпеки продуктів харчування й ліків до кредитування та проблем довкілля, які стосуються всіх споживачів у світі. Організація складається більш ніж з 200 національних об’єднань у 100 країнах.
Першим світовим лідером, який офіційно перейнявся споживчими правами, став президент США Джон Кеннеді. 15 березня 1962 року в американському Конгресі він виступив із Біллем про права споживачів. Цей документ декларував такі права: на вибір, на безпеку, бути почутим, на інформацію.
В 1983 році Генасамблея ООН встановила 15 березня як День захисту прав споживачів, а в 1985-му перелік цих прав було розширено на чотири пункти. Додалися право на задоволення базових потреб, право на відшкодування, право на здорове навколишнє середовище, право на споживчу освіту. Відтоді в захисті цих прав полягає основа діяльності як національних, так і Міжнародної організації споживачів.
День захисту прав споживачів в історії
-
1936В Сполучених Штатах Америки засновано Національний союз споживачів.
-
1985Затверджено «Керівні принципи ООН із захисту інтересів та прав споживачів».
-
1989В Києві створено Українську асоціацію споживачів, а також Центри споживачів в інших містах країни.
-
1991Першою з пострадянських республік Україна прийняла закон «Про захист прав споживачів».
-
1993В обов’язковому порядку в Україні почали сертифікувати харчові продукти та продовольчу сировину.
-
1997Приєднання України до членів Міжнародної організації споживачів.
Часті Питання та відповіді про День захисту прав споживачів
В таких випадках слід звертатися до місцевих відділень Держпродспоживслужби України.
Це право на доступ до основних товарів та послуг першої необхідності, таких як нормальне харчування, житло, одяг, охорона здоров’я, освіта, вода, комунальні послуги, санітарія.
Якщо цей товар непродовольчий, то умовами повернення є: строк до 14 днів після придбання, збереження товарного вигляду та розрахункового чеку. Продовольчий товар в разі неналежної якості можна повернути лише за наявності чеку.
Це право передбачає, що виробник повинен надавати споживачу достатньо інформації про свій продукт. Інформація має бути повною та правдивою, це стосується всіх сфер — упаковки, маркування, реклами.
На кожному ринку є контрольні ваги, тому слід перевірити вагу придбаного товару за їх допомогою та в разі розбіжності звертатися зі скаргою до представників адміністрації ринку.
Як відзначати Всесвітній день захисту прав споживачів?
15 березня Міжнародною організацією споживачів та її членами в усіх країнах проводяться інформаційні кампанії в засобах масової інформації, конференції, акції в соціальних мережах, публікуються результати опитувань та тестувань. Часто висуваються новітні ідеї щодо того, як краще захищати права споживачів.
Цього дня в Україні відділення Держпродспоживслужби та Центри надання адміністративних послуг у містах консультують всіх охочих про права споживачів та проводять безкоштовні просвітницькі лекції.
Щоб не залишитися осторонь Міжнародного дня захисту прав споживачів, всім нам варто ознайомитися з цими правами, а для цього доведеться прочитати відповідні нормативні документи. Ці знання стосуються не тільки покупок у звичайних магазинах чи на ринках, але й онлайн-покупок, що мають свої особливості, а також отримання споживчих кредитів.
Корисно буде поділитися своїм досвідом споживача в соціальних мережах. Цінними будуть як чесні відгуки про якість товарів чи послуг, так і розповіді про проблемні ситуації та способи їх вирішення. Така інформація часто допомагає іншим людям не повторювати прикрі помилки та навчає бути усвідомленими споживачами.
Чому важлива ця подія?
На жаль, в Україні якість товарів та послуг часто буває невідповідною європейським стандартам, а споживач все ще не є ключовим елементом, на якого з повагою орієнтується виробництво.
Юридичні знання людей про свої права теж знаходяться на низькому рівні, тому їм важко відстояти свої інтереси в разі зловживань з боку виробників чи продавців. Тож завдяки Міжнародному дню захисту прав споживачів українці мають можливість отримувати більше інформації та робити більш усвідомлений вибір. Можна сподіватися, що це сприятиме підвищенню добробуту людей.
Захист прав споживачів важливий також і для протилежної сторони — виробників. Ті компанії, які поважають своїх клієнтів, зазвичай мають кращу репутацію. Це підвищує їхню прибутковість та здатність до конкуренції, а в довгостроковій перспективі гарантує економічне зростання. Таким чином, права споживачів сприяють розвитку економіки й стимулюють технічні інновації, необхідні для підтримання високої якості товарів та справедливих цін.
Міжнародний день захисту прав споживачів також привертає увагу до такої проблеми сучасного світу, як надмірне споживання, коли речі купуються лише заради престижу або демонстрації свого фінансового добробуту. Дізнаючись більше про споживання як про явище, можна краще зрозуміти, як воно впливає на навколишній світ. Відповідно, люди починають змінювати свої рішення щодо купівлі тих чи інших речей.
Цей день дає привід всім споживачам вимагати до себе поваги, а також виступати проти зловживань та несправедливості в соціальному плані, які підривають права споживачів.
Коли будемо відзначати Всесвітній день захисту прав споживачів?
Рік | Дата | День тижня |
---|---|---|
2021 | 15 березня | Понеділок |
2022 | 15 березня | Вівторок |
2023 | 15 березня | Середа |
2024 | 15 березня | П’ятниця |
2025 | 15 березня | Субота |