ЛИСТІВКА – візитівка часу. Цікаві факти про листівки

Цікаві факти про листівки

Листівка (відкритий лист) – особливий вид поштової картки для відкритого листа (без конверта). Поговорімо про позачасову магію вітальних листівок. Це винахід людства, що слугує людям, дарує радість та еволюціонує відповідно до розвитку суспільства й технологій. Цікаві факти про листівки – це історія про подорож листівки у світі та у часі.

Безперечно, листівка — це значна і вагома частина культурної та історичної спадщини суспільства, що відображає соціальні, побутові, творчі, етичні й емоційні грані суспільства у певний момент. Листівка — неофіційна мова суспільства, бо ж часто вона передає саме емоції, особливо, коли листівки надсилають не з нагоди офіційних свят.

Цікаві факти про листівки

  • Ми вже звикли до електронних привітань – цифровий вираз листівки. Сучасні вітальні листівки здебільшого виготовляються з паперу або картону, але листівки виготовляють з усіх можливих матеріалів – тканини, шкіри, пергаменту, навіть дерева та металу. Шоколадні листівки – таке теж можна знайти серед асортименту сучасних листівок, ви також можете виготовити їх самостійно. Інструкції знайдете в інтернеті.
  • Деякі листівки досягли надзвичайних розмірів, як-от різдвяне привітання 1929 року, написане на одному рисовому зернятку, або величезна листівка, надіслана президенту Келвіну Куліджу, розміром 53 см на 85 см.1
  • Традиція надсилати добрі побажання сягає корінням у сиву давнину. В Єгипті на початку нового року друзі обмінювалися символічними подарунками – скарабеями та флаконами з ароматичними речовинами, бажаючи один одному «всіляких гараздів».
  • Римляни обмінювалися лавровими гілками, позолоченими золотом, на знак доброї волі, з написом «Anno novo faustum felix tibi sit» – «Нехай новий рік буде для вас щасливим і вдалим». З плином століть цей жест еволюціонував, набувши форми в ранньому християнстві, коли на новорічних і різдвяних гравюрах з ручним гравіюванням майстрів по дереву, таких як майстер Е.С., який зобразив Немовля Христа з написом Ein guot selig ior – «Доброго і щасливого року».1
  • Валентинка – це листівка, стала символом романтики та кохання. Починаючи з дохристиянського Риму, де молоді закохані обмінювалися іменами з «урни кохання» під час фестивалю Луперкалій, валентинки стали популярними по всій Європі та за її межами. Пізніше традиція була адаптована для вшанування Святого Валентина, і до 16 століття паперові валентинки містили написані на них побажання. У 19 столітті, особливо в Англії та Сполучених Штатах, стали популярними складні валентинки, виготовлені з тонкого мереживного паперу та прикрашені вручну. Естер Хоуленд, відома як «Мати американської валентинки», перетворила цю індустрію у 1850-х роках своїми красивими, доступними творіннями, які принесли романтику в маси.1
  • Комерційне виробництво вітальних листівок розпочалося у 1860-х роках, а першими стали валентинки. Згодом з’явилися вітальні листівки всіх видів, включно з наборами рельєфних аркушів для листів і святковими листівками.
  • В Європі та Америці вітальні листівки – маленькі картинки, що використовувалися для передачі дружніх послань або співчуття – були попередниками сучасної індустрії вітальних листівок.
  • 16 липня 1870 року книготорговець Август Шварц у Німеччині надіслав першу в світі «листівку для листування», започаткувавши міжнародний тренд. Відтоді листівки перетворилися на скарби колекціонерів і сувеніри на згадку про подорожі.2
  • Луїс Пранг – «батько американської різдвяної листівки», приніс авторський стиль, яскравий, барвистий дизайн в американські домівки в 1870-х роках. Його майстерність та увага до якості зробили листівки Пранга популярними в усьому світі, саме його стиль та спадщина продовжують жити в листівках, які ми надсилаємо сьогодні. Ось так виглядали деякі листівки з різдвяної серії Луїса Пранга.
  • Революція поштових листівок відбулася завдяки Hallmark. У 20-му столітті з’явився бренд Hallmark, який став синонімом вітальних листівок. Hallmark трансформував індустрію, запропонувавши доступні, високоякісні листівки, розумно упаковані з відповідними конвертами. Протягом багатьох років вони впроваджували незліченну кількість інновацій, від розкладного дизайну до листівок зі звуковим супроводом, завжди йдучи в ногу з потребами сучасних споживачів. На початку 21-го століття індустрія вітальних листівок у США перетворилася на багатомільярдне підприємство, а різдвяні та святкові листівки стали лідерами продажів.
  • Хто в дитинстві колекціонував листівки? Та майже усі! Це популярний напрямок серед професійних колекціонерів. Цей цікавий факт присвячений всім колекціонерам листівок. У 1898 році, коли листівки були шалено популярними, німецький композитор Пауль Лінке написав «Марш колекціонерів листівок», оспівуючи радість колекціонування листівок. 2
  • У Саксонії (Німеччина) листівка нарешті досягла свого адресата – через 47 років після відправлення! Це сумна і радісна історія про подорож листівки. Ця листівка, відправлена Крістою Леманн з Чехословаччини в 1970-х роках, облетіла весь світ, перш ніж була знайдена завдяки газетному оголошенню. Хоча її первісний одержувач помер, листівка врешті-решт повернулася до Крісти, повернувши до життя ностальгічний шматочок її минулого.2

Народження різдвяної листівки

До речі, а ви знаєте, що 9 грудня відзначається День різдвяної листівки, яку вперше “винайшов” у 1843 році англійський підприємець Генрі Коул?


Різдвяна листівка також має свою видатну історію. У 1843 році сер Генрі Коул замовив своєму другові, художнику Джону Калкотту Хорслі, дизайн першої відомої різдвяної листівки. Листівка із зображенням святкового сімейного зібрання та привітанням «Щасливого Різдва та щасливого Нового року» розійшлася тисячами примірників, започаткувавши сезонну традицію, яка зберігається й донині. Такий сюжет на листівці став основою появи звичних для нас теплих листівок, що стали важливими атрибутами різдвяних свят.

Незабаром різдвяна листівка перетнула Атлантику, знайшовши прихильників у США, де американський дизайн став одночасно сентиментальним і вишуканим, відображаючи зростаюче значення Різдва як сімейного свята, що обʼєднує та дарує затишок.

Перша Різдвяна листівка 1843 Генрі Коул
Перша різдвяна листівка, 1843 Генрі Коул

Але картинки на листівках Вікторіанської епохи були страшненькими, м’яко кажучи, зовсім не такими як сучасні листівки. Милі листівочки, що радують око – це не про ті часи. Вікторіанці полюбляли вражати: мертвий дрізд, дивні розваги, миша, яка їде на омарі — ці образи були справжніми витворами мистецтва, їх навіть виставляли на огляд у галереях. Подивіться самі:

Листівки на Різдво Христове

👉 Розділ Листівки та привітанняЛистівки у ВайберіЛистівки в Телеграмі

Мандрівка листівки у часі

  • Стародавній Китай
    Найдавнішим прототипом сучасної листівки була візитна карточка з побажаннями, яку у Китаї надсилали тим, кого не змогли побачити у свята.
  • 1869 1 жовтня
    Поштові ж листівки вперше з’явилися в Австрії 1 жовтня 1869 року. Історія листівки як поштової картки налічує вже більше 150 років. Звичайно ж, протягом такого тривалого проміжку часу в історії існування листівки відбулися суттєві зміни її вигляду, ролі та призначення.
  • 1893
    Цікаво, що листівки, які були надруковані в 1893 році в США , продавалися як сувеніри.
  • Кінець 18-го початок 19 сторіччя
    Вітальні листівки — перша форма і призначення листівок. Першими з’явилися вітальні листівки. Широкого поширення листівки набули вже нарикінці 18-го початку 19 сторіччя.
  • З середини 19 сторіччя
    Перші листівки розписувалися художниками від руки, а в середині 19 сторіччя вже мільонними накладами друкуються.

Ренесанс вітальних листівок у цифрову епоху

Попри бурхливий ріст електронних засобів комунікації, листівка не втратила свого значення і зараз. Вітальна листівка трансформується, радує видами конструкцій і варіантами обробки, в тому числі сучасний – цифровий формат листівки, поступово перетворюючись в самостійний подарунок-сувенір. Додались такі різновиди листівок, як рекламна листівка, ділова, корпоративна. 

Попри появу електронних листівок і соціальних мереж, попит на фізичні вітальні листівки не тільки не зменшився, але й навіть зріс. Ми живемо у час із шаленими ритмами, жахливими реаліями, у час інформаційного засмічення, а листівки – це лише спроба пошуку людьми способів підтримувати значущі зв’язки. Звісно, листівки, написані від руки, мають позачасову привабливість і більшу цінність, ніж швидкі текстові повідомлення або електронні листи.

Головна функція листівки – приносити людям радість

Передати особисті почуття допоможуть теплі слова, красиво оформлені у вигляді листівки. Адже вітальна листівка слугує провідником найсвітліших почуттів – любові, поваги, вдячності. Листівка – легкий і доступний засіб комунікацій і спілкування.

Вітальні листівки здавна були символами любові, вдячності та символічних спільних моментів, долаючи відстані та зігріваючи серця. Кожна листівка стає маленьким, але цінним знаком турботи та теплим дотиком на відстані. Є щось магічне в ритуалі вибору, написання та відправлення листівки, навіть її електронного аналога.

У світі, який рухається швидше, ніж будь-коли, вітальна листівка нагадує, що важливо висловлювати почуття, найкраще це робити повільно, обережно і з особистим дотиком.

Цінність листівки зросте у рази, якщо:

  1. вона підписана (кому, від кого – обов’язково)
  2. додані власні побажання
  3. висловлені почуття (з любов’ю, з вдячністю, з повагою тощо).

Тож даруйте радість з нагоди свята або щодня своїм рідним і близьким, клієнтам і партнерам, знайомим і друзям — даруйте їм листівки! Це легко і просто, доступно всім.

Листівка – це продукт, породжений простим бажанням спілкуватися з іншими.

Хай наші листівки, створені з любов’ю, допомагають вам спілкуватися, дарувати радість і висловлювати почуття!

Стаття була цікавою?

Оцініть цю статтю!

Середній рейтинг 5 / 5. Кількість голосів: 1

Ще немає голосів. Будьте першими!

Дякуємо за відгук!

Підписуйтесь на нові статті!

Шкода, що стаття вам не сподобалась...

Дозвольте нам її покращити!

Розкажіть, будь ласка, що ми можемо виправити

  1. https://www.britannica.com/topic/greeting-card [] [] []
  2. https://en.postando.de/bizarre-facts-about-the-postcard/ [] [] []

Схожі статті

Ходімо далі? Наступна стаття
Copy link