- Значна частина вчителів (навіть в країнах без війни) постійно відчуває виснаження, що може свідчити про проблеми з балансом між роботою та особистим життям і загальний вплив професії на здоров’я.
- Для боротьби з втомою освітяни змушені вдаватися до компенсаторних стратегій: денної дрімоти, надмірного вживання кофеїну, а іноді – навіть сон у машині.
- Попри поширений міф про «тривалі канікули», дослідження засвідчує високий рівень професійного вигорання серед досвідчених вчителів. Це підкреслює потребу у системних змінах, які б підтримували добробут працівників освіти.
- Вчителі залишаються однією з найменш оплачуваних професій, попри високий рівень відповідальності та кваліфікації.
Чому вчителі постійно виснажені?
Втома серед освітян – не просто індивідуальне питання, а соціальна проблема, яка впливає на ефективність освітнього процесу. Більшість вчителів зізнаються: після робочого дня вони не відпочивають, а виконують перевірку робіт, планування уроків і документацію.
Опитування серед 507 активних вчителів показало, що 76% респондентів регулярно відчувають виснаження. Серед учителів середньої школи цей показник сягнув 84%. Лише 22% оцінюють якість свого сну протягом робочого тижня як «добру» або «дуже добру». Натомість 30% відзначили, що їхній сон є «поганим» або «дуже поганим», а 48% назвали його «задовільним». Повторимо, це данні для США, де вчителі не зазнають всіх “принад” війни – SleepJunkie.
Майже третина (31%) затримувалися з роботою до другої години ночі, а середній обсяг понаднормових годин сягав 10 годин на тиждень.
Хронічна нестача сну
Згідно з рекомендаціями медиків, дорослій людині потрібно від 7 до 9 годин сну на добу для підтримання фізичного й психічного здоров’я. Постійна нестача сну може призводити до зниження імунітету, проблем з концентрацією, настроєм та емоційною стабільністю.
Втомлені вчителі намагаються впоратися з цим по-різному:
- 22% дрімають під час обідньої перерви.
- 19% зізналися, що майже засинали під час уроку.
- 15% реально засинали у вчительській кімнаті.
- 10% дрімали в автомобілі протягом робочого дня.
- 40% споживають чотири або більше порцій кофеїну щодня – серед вчителів середньої школи цей показник зріс до п’яти чашок.
Ці стратегії не вирішують проблему, а лише допомагають короткостроково «виживати» в умовах хронічного недосипу.
Читайте також: Здоровий сон: скільки, коли та нове правило 10-3-2-1-0

Психоемоційні наслідки
Вчителі, які відчувають втому, стають:
- менш терплячими (74%),
- менш уважними (58%),
- більш дратівливими (51%),
- а 23% зізналися, що через втому плутають імена учнів або забувають їх.
Такі зміни поведінки безпосередньо впливають на якість викладання та атмосферу в класі.
Вигорання серед досвідчених педагогів
Стереотип про те, що вчителі мають багато вільного часу завдяки канікулам, не витримує критики. 68% респондентів відчувають себе перевантаженими, а 29% повідомили про постійний або сильний стрес протягом тижня.
Симптоми професійного вигорання виявлено у:
- 70% вчителів із досвідом від 9 до 12 років,
- 80% – з досвідом від 13 до 19 років.
На ранок у шкільні дні лише 35% відчувають себе «незначно втомленими», тоді як 30% – «помірно втомленими», 20% – «виснаженими», а 10% – «дуже виснаженими».
Що могло б допомогти?
Попри загальну втому, 54% респондентів зізналися, що хоча б раз протягом минулого навчального року прокидалися добре відпочилими. Що цьому сприяло?
За словами самих вчителів, найбільш ефективними стратегіями покращення умов праці є:
- Зменшення кількості уроків на день – 44% опитаних.
- Менше акценту на стандартизовані тести – 42%.
- Зменшення кількості учнів у класі – 42%.
- Краща поведінка учнів – 40%.
В нашому випадку, звичайно, також було б дуже доречне зникнення одного навіженого сусіда…
Ешлі Дойл, редакторка SleepJunkie, підсумовує:
«Учителі відіграють критично важливу роль у розвитку молодого покоління. І хоча рівень стресу серед них високий, сон – це ресурс, якого їм постійно бракує. Наше дослідження показує, що більшість учителів прокидається втомленими й намагається знайти можливість подрімати протягом робочого дня. Вони заслуговують на повноцінний сон і умови, які цьому сприяють.»
В дослідженні взяли участь 507 вчителів, серед яких:
- 26 – дошкільна освіта,
- 151 – початкова школа,
- 64 – середня школа,
- 87 – старша школа,
- 179 – викладачі коледжів.
Задля підвищення достовірності результатів було застосовано контрольне запитання на уважність – лише ті, хто його правильно виконав, були включені до фінального масиву даних. Проте, як і будь-яке самозвітне опитування, це дослідження може містити похибки через перебільшення чи спотворення фактів.
Читайте також: Сон: факти про те, як і чому ми спимо

Підписуйтесь на розсилку "Цікаві статті"
Кожної пʼятниці ми надсилатимемо вам нові цікаві статті за тиждень у вашу поштову скриньку. Відписатися можна будь-коли. Наш контент на 100% безплатний.