«Coca-Cola» – історія успіху, цікаві факти

В середньому організм людини вимагає водного підживлення кожні чотири години. Людство має величезний вибір напоїв, за допомогою яких можна підвищити рівень води в організмі: це і чай, і кава, і соки, і квас, врешті-решт – просто чиста вода. Але найбільш відомим брендом, під яким продаються продукти, що втамовують спрагу, є “Coca-Cola”. 

Напій під назвою “Кока-Кола” винайшов в 1886 році фармацевт Джон Пембертон і зробив він це під примусом обставин. Все почалося з того, що під час громадянської війни в США після отриманого поранення у нього виникла залежність від морфію.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ
Sorry no related post found

Намагаючись позбутися від згубної звички, він почав експериментувати з листям коки та винами на її основі, щоб отримати ліки від залежності. Результатом цих експериментів стала його версія популярного на той час напою “Вино Маріані” – “Pemberton’s French Wine Coca”, який у своєму складі також містив горіх коли та даміан (лікувальна рослина). 

Листя коки

Але в 1885 році в деяких графствах штату Джорджія ввели “сухий закон”, тому Пембертонові довелось знову міняти рецептуру напою, виключивши з нього алкоголь. Замінником останнього став карамельний сироп (плавлений цукор). В 1886 році новий, вже безалкогольний, напій отримав назву “Кока-Кола“, тим самим вказуючи на свої основні інгредієнти. Її автором став бухгалтер Пембертона – Френк Робінсон.

А завдяки тому, що Робінсон володів каліграфічним письмом, він же і вивів слова “Coca-Cola” гарними вигадливими літерами.

Першою точкою продажу “Кока-Коли” стала аптека, оскільки напій позиціонувався як ліки від опіумної залежності, депресії, неврастенії, при захворюваннях шлунку тощо. Одна склянка таких ліків коштувала 5 центів (або $1,4 в сучасних цінах). 

Як це часто буває, винахідник не зміг у повному обсязі скористатися результатами своєї праці.  В 1888 році Пембертон продав права на торгову марку банкіру Ейзі Кендлеру. Можливо, причиною цього стало його скрутний фінансовий стан або ж Пембертон просто недооцінив потенціал свого продукту. В джерелах вказуються різні суми продажу – від $550 до $2300 (або від 15 до 64 тис. доларів в сучасних цінах). 

В 1892 Кендлер створив компанію “The Coca-Cola Company”, яка і вивела напій на світовий рівень.  

Згідно інформації консалтингового агенства Interbrand вартість бренду “Coca-Cola”  в 2020р. складала $56,9 млрд. (шосте місце у світі).

Чи містила “Кока-Кола” кокаїн?

Так, первісна рецептура напою включала в себе свіже листя коки. В одній склянці “Кока-Коли” містилося 9 мг наркотику. Для порівняння: разова вулична доза для людини, яка не вживає кокаїн, – 15-60 мг. Оскільки в кінці 19 ст. суспільна думка обернулася проти кокаїну, в 1903 році цей інгредієнт був дещо видозмінений – замість екстракту коки почали використовувати сухе листя, яке не містить кокаїну.  

Таємничий рецепт

Рецепт виготовлення напою є найбільшим секретом компанії. При цьому, “Coca-Cola” ще й напускає туману, заявляючи, що рецепт зберігається в сейфі в музеї “Світ кока-коли” в Атланті. Але в 2011 році ресурс This American Life виклав рецепт, який нібито був занотований 140 років тому в записничку найкращого друга Пембертона. 

Якщо це і справді оригінальний рецепт, то у склад напою входили:

  • рідкий екстракт коки,
  • лимона кислота,
  • кофеїн (з горіха кола),
  • цукор,
  • вода,
  • лаймовий сік,
  • ваніль,
  • карамель,
  • спирт,
  • апельсинова олія,
  • лимонна олія,
  • олія з мускатного горіху,
  • коріандр,
  • неролі та кориця. 

У свою чергу, “Coca-Cola” стверджує, що це застарілий рецепт. І це схоже на правду, враховуючи наявність алкоголю серед інгредієнтів.

Безкоштовне заохочення

Ще до продажу бренду Пембертон дарував купони для отримання безкоштовних склянок коли.  Після створення компанії також використовувався цей метод залучення нових прихильників напою. В цілому за період з 1886 до 1913 року кожен дев’ятий американець отримав безкоштовну пробу кока-коли. 

Купон на безкоштовну кока-колу. Фото: cocacolaGB/Facebook

Червоне не оподатковується

В 19 ст. в США на алкогольні напої встановлювались значні податкові тарифи. Тому бочки, в яких перевозилася кока-кола, фарбували в червоний колір, щоб податківці могли легко відрізнити їх від ємкостей з алкоголем і не нараховували зайвого. Яскравий червоний колір і сьогодні залишається простим способом ідентифікації банок та склянок з колою. 

Зміна форми

Первісно кока-кола продавалася лише на розлив. Але в 1899 році бізнесмени Бенджамін Томас, Джозеф Вайтхед та Джон Лаптон придбали права на продаж напою в пляшках, вартість яких становила $1. 

В 1915 році Coca-Cola оголосила конкурс на створення дизайну пляшки, який би відрізнявся від дизайну конкурентів. Перемогла компанія Root Glass, а запорукою успіху стало їх хибне уявлення про інгредієнти кока-коли.

Дизайнери помилково вважали, що у склад Coca-Cola входять боби какао, а тому створили випуклу пляшку за їх зразком. Іноді для досягнення мети варто й помилитися!

Еволюція пляшки Кока-коли. Фото автора ibogdan – depositphotos.com

Нові галузеві стандарти

“Пийте охолодженим”. Цей слоган часто зустрічається в описах напоїв від “Coca-Cola”. А вперше він почав використовуватися в 1919 році, коли компанія заявила, що ідеальна температура, при якій варто вживати напій – від 1°C до 3.3°C

Після зміни форми – зміна обсягу

Маркетологи компанії звернули увагу, що покупці не обмежуються  однією пляшкою при поході в крамницю. Тому в 1923 році компанія вперше вивела на ринок мультиупаковку з шести пляшок, щоб споживачі могли брати їх в комплекті, а не окремо.

Кока-Кола створила сучасний образ Санта-Клауса?

Це міф. Зображення одягненого в червоне Санти з’явилося ще в 1870 році (тобто, до винайдення кока-коли). Однак різдвяні рекламні кампанії від “Coca-Cola” і справді утвердили його в цьому образі. 

Коли чужа біда в радість

Основним американським напоєм кока-кола стала після введення сухого закону і закриття барів. 

Обкладинка «Time»

В 1950 році відомий журнал «Time» вийшов з обкладинкою, на якій була зображена Земля з пляшкою коли. Ця ілюстрація демонструє, наскільки популярним став напій.

Синергія

 В 1955 році керівник McDonald’s Рей Крок запропонував партнерство вже надзвичайно відомому бренду безалкогольних напоїв. Компанії “Coca-Cola” ця ідея сподобалась – так завдяки одному гіганту з’явився інший. McDonald’s і досі є найбільшим замовником продукції “Coca-Cola”.

В ногу з часом

Після появи конкурента, яким стала зростаюча компанія “Pepsi”, “Coca-Cola” вирішила урізноманітнити набір пляшок, щоб не втратити позиції на ринку. В 1955 році до оригінальних пляшок місткістю 185 мл додалися пляшки королівського (king-size) та сімейного розміру. На той час це була дуже незвична ідея. Один з керівників “Coca-Cola” порівнював появу пляшок більшої місткості із подружньою зрадою. 

“Coca-Cola” не припиняє експерименти із об‘ємом та матеріалами своїх пляшок.

Велику популярність серед молоді мають алюмінієві банки, але вони не дуже зручні для вживання напою. Тому сьогодні з‘явилися алюмінієві пляшки традиційної для компанії форми, що мають переваги банок та не мають їх недоліків.

Фото SeeMidTN.com (aka Brent) за ліцензією CC BY-NC 2.0

Історія маркетингової невдачі

“Coca-Cola” здійснила стільки вдалих інноваційних кроків в своїй індустрії, що може скластися враження абсолютної безпомилковості їх маркетингової стратегії.  Але це не так. 

У 80-х роках минулого століття  “Coca-Cola” намагалася переконати людей, що вранці треба пити їх газований напій замість кави. В газеті Los Angeles Times вийшла стаття, в якій доводили, що тільки мешканці сільської глибинки насолоджуються зранку гарячими гіркими напоями. Але ця піар-кампанія провалилася, бо споживачі не сприйняли твердження, відповідно до якого ранок треба починати з газованої води.  

Космічна кола

В 1985 році кока-кола стала першим газованим напоєм, який споживали в космосі:  астронавти на борту космічного корабля “Челленджер” пили колу зі спеціальних космічних банок “Coca-Cola”.

Надзвичайно широка лінійка напоїв

Компанія “Coca-Cola” виробляє не лише колу. На поточний момент продуктова лінійка складається з 4000 різних напоїв під 500 брендами. Якби ви кожен день куштували один напій, вам знадобилося би 11 років на дегустацію їх усіх.

“Coca-Cola” відома всім

Компанія стверджує , що її назва – друге найбільш відоме слово у світі. Його впізнають 94% мешканців Землі і воно поступається лише слову “Ок” (“окей”).  Крім того, червоно-білий логотип компанії впізнають понад  90% мешканців планети. 

Залежність від напоїв “Coca-Cola”

Пересічний мешканець нашої планети в середньому п’є той чи інший напій компанії кожний четвертий день.  

З величезною перевагою лідирують мексиканські споживачі коли – за рік вони випивають по 728 банок коли (восьмиунцієвих – приблизно 236 мл) на душу населення. Друге місце належать чилійцям – 460 банок, і лише на третьому – американці зі 403 банками.

Єдиними країнами на планеті, де неможливо купити кока-колу (принаймні, офіційно) є Куба та Північна Корея.

Промисловий шпіонаж чи чесна конкуренція

В 2006 році декілька співробітників “Coca-Cola” намагалися продати конфіденційні папери, які містили інформацію про новий напій, і навіть зразок цього напою, особі, яка представилася їм одним з керівників Pepsi. Але насправді шукачі легких грошей потрапили в пастку агента ФБР, яку він підготував після отримання інформації від представників Pepsi. Корпоративних шпигунів ув’язнили – на терміни від 5 до 8 років.  

Завод “Coca-Cola” під Києвом

На північ від Києва в селі Велика Димерка розташований завод, що виробляє популярні напої “Coca-Cola”. Для бажаючих побачити на власні очі, як це відбувається, організовуються екскурсії – безпосередньо на заводі та в музеї компанії.

Цікаві експерименти з кока-колою

Банка з кока-колою тоне у воді, а Diet Coce – ні.

Mentos  і  Coca-Cola створюють вибухову суміш.

Кока-кольні лайфхаки 

Юрій П.